Neuro-Semantik:
Metodiken och psykologin jag använder är Neuro-Semantik. Jag har hittills inte hittat något som är i närheten av lika effektivt och djupgående som just Neuro-Semantik. Dagen jag hittar något bättre kommer jag gladeligen byta metodik.
Neuro-Semantik är främst framtaget av Michael Hall Ph.D. Det bygger på Maslows självförverkligande psykologi, kognitiv psykologi och Neuro-Lingvistisk Psykologi.
Michael Hall Ph.D. har forskat vidare där Abraham Maslow slutade. Du kanske känner till Abraham Maslow för sin berömda behovspyramid eller behovstrappa.
Du kan läsa mer om Neuro-Semantik och all forskning kring det här på den internationella hemsidan.
Här på min blogg beskriver jag varje beståndsdel av vad Neuro-Semantik bygger på.
Meta-Coaching:
Ett stort bidrag Neuro-Semantikens grundare Michael Hall gjorde var att modellera topp-coacher som fick extraordinära resultat med sina klienter och var erkända experter. Tillsammans med Michelle Duval grundade han Meta-Coaching som bygger på Maslows självförverkligande psykologi, NLP, kognitiv beteendepsykologi och behaviourism.
Det är den ända coachingmetoden som bygger på icke-terapeutiska modeller för att hjälpa människor till förändring. Det är också den ända som har en tydligt och effektivt sätt att mäta kunskapen hos coacherna, såkallad benchmarking. Det gör att det blir mindre godtyckliga bedömningar kring coachernas kompetens samt att man kan ge exakt feedback på vad man behöver göra för att coacha på en ännu högre och effektivare nivå.
Dessutom är också fältet av Meta-coaching det enda du kan klaga högre upp om din Meta-Coach har betett sig oetiskt.
Varje Meta-Coach blir bedömd och får feedback kring sju grundläggande färdigheter som i sin tur skalats ner i massvis av specifika beteenden. Många av färdigheterna går in i varandra samtidigt som de är separata.
Att stödja (eng. supporting): Coachens förmåga att få klienten att känna sig stöttad och trygg i sin process. Det kan vara beteenden som att bekräfta, konfrontera blinda fläckar, utmana, tillåta klienten att tänka och känna fritt.
Lyssna: Coachens förmåga att snappa upp nyckelord och fraser som är viktiga för klienten. Det kan vara beteenden som att upprepa klientens exakta ord och meningar, höra vad som inte sägs, upptäcka skillnader i kroppsspråk, hudton, tonläge, tempo mm.
Ställa frågor: Coachens förmåga att ställa frågor som hjälper klienten att komma närmare sitt mål och få nya insikter. Det kan vara frågor som klargör, utforskar, testar, utmanar, resultatinriktar mm.
Ställa meta-frågor: Dessa frågor är en viktig skillnad mot andra coachingmetoder och hjälper klienten att komma till kärnan av vad det handlar om. De hjälper klienten att på djupet förändra sitt oönskade mönster. Meta-frågor är frågor som handlar om personens intentioner, värderingar, övertygelser, beslut mm. och aktiverar de högre funktionerna i hjärnan som t.ex. beslutsorganen i pannloben.
Inducering av tillstånd: Coachens förmåga att hjälpa klienten att uppleva känslo-tillstånd som är relevant för dens önskade resultat. Det kan vara tillstånd av reflektion för att hitta nya lösningar och insikter, känslor av aversion/avsky till sitt nuläge för att accelerera motivationen att göra förändring, känslor av attraktion till sitt önskade läge för att långsiktigt motivera sig att göra förändring mm.
Ta emot feedback: Coachens förmåga att under och efter sessionen ta emot feedback för att utveckla sina coachingfärdigheter samt effektivare coacha den specifika klienten. Alla är vi olika och detta möjliggör att coachen kan vara flexibel och göra ett bra jobb.
Ge feedback: Coachens förmåga att ge feedback. Bra feedback är specifik, i linje med klientens mål, fri från egna värderingar och enkel att förstå och applicera.
För att summera det hela så bygger metodiken jag utgår ifrånutifrån beprövad kunskap, forskning och modellering.